Het marsmannetje van Miró
Veel Miró’s in het Reina Sofía dateren uit zijn nadagen in de jaren ’70. Toen hanteerde de Catalaanse meester de vrolijke abstracte stijl in primaire kleuren. ‘Hombre con pipa’ is daarentegen een van zijn vroege werken. Het is een surrealistisch, haast hallucinogeen portret in gedekte tinten met een streep rood, van een schijnbaar buitenaards wezen met kogelronde, indringende ogen en een pijp die voor allerlei interpretatie vatbaar is.
‘De grote masturbator’ van Dalí
Dit suggestieve schilderij komt zelden aan bod als het oeuvre van Dalí wordt onderwezen op school. Een rotspartij op de Catalaanse Cap de Creus inspireerde de kunstenaar tot het portret van een naakte vrouw, wier hoofd reikt richting het gezwollen kruis van een man met bebloede knieën. Zoals steevast bij Dalí gebeurt er van alles en zijn onderwerpen vervormd, gekanteld of ondersteboven gekeerd. Niets is wat het lijkt, zodat de toeschouwer er gebiologeerd naar blijft kijken.
De nachtmerrie van Picasso
Het onbetwiste topstuk van de collectie is het enige kunstwerk dat altijd op dezelfde plek hangt: op de 2de verdieping in zaal 206. Het reusachtige doek ‘Guernica’ van Picasso meet 3,5 bij 7,8 meter en verbeeldt de verschrikkingen van het bombardement op dit Baskische stadje in 1937, toen Hitler het tijdens de Spaanse Burgeroorlog in puin legde op verzoek van Franco. Staar er niet te lang naar, ook al is het Picasso’s beroemdste schilderij, want u houdt er geheid nachtmerries aan over.