Budgetgondel: Venetië per traghetto
Elders in Italië is ‘traghetto’ het woord voor een fikse veerboot, maar in Venetië zit het anders. Het drukbevaren Canal Grande scheidt de drukste wijken van elkaar, maar behalve de beroemde Ponte Rialto zijn er nauwelijks bruggen. In plaats daarvan varen grote gondels – inclusief peddelende gondeliers – heen en weer tussen de twee oevers. Heen en weer pendelen kan op 7 strategische plekken, en een traghetto biedt plek aan 12 passagiers. De overtocht duurt maar een paar minuten, maar een enkeltje kost dan ook slechts 2 euro.
Eilandhoppen: Venetië per vaporetto
In een stad die is verspreid over 117 eilanden verloopt het openbaar vervoer vanzelfsprekend vooral over water. Met de ‘vaporetto’ of waterbus komt u overal. Lijn 1 zigzagt heen en weer over het Canal Grande en lijn 82 is de expresdienst langs dezelfde route. Andere lijnen brengen u naar de omringende eilanden, zoals Burano, Murano en Lido. Vaporetti varen volgens een vaste dienstregeling, die staat vermeld bij de haltes en op de site www.actv.it . Een enkeltje kost 7 euro, een dag- of weekkaart pakt al snel voordeliger uit.
Zelf varen: Venetië per toppetta
Zelf varen op de Venetiaanse kanalen, dat kan ook. Bij Giampietro Brussa ( www.brussaisboat.it ), vlakbij het treinstation op Cannaregio, huurt u voor 150 euro per dag inclusief brandstof een ‘toppetta’. Deze traditionele open sloepen zijn niet luxueus, maar hebben wel een Venetiaans nummerbord, zodat ze behalve de lagune ook het Canal Grande op mogen. Een vaarbewijs is niet vereist, maar gezien de topdrukte op de kanalen is het zonder gedegen ervaring levensgevaarlijk. De toppetti zijn ook te huur inclusief schipper.