De Geboorte van Venus
Sandro Botticelli’s ‘Geboorte van Venus’ is ongetwijfeld een van de beroemdste kunstwerken ter wereld. Het prijkt zelfs op het Italiaanse dubbeltje. We zien de geboorte van de liefde: een naakte liefdesgodin Venus die uit een schelp de wereld in stapt, met dienstmaagd Ora aan haar zijde. Die staat gereed om haar naaktheid te bedekken, die ze zelf verlegen met haar hand verbergt. Botticelli bestudeerde voor zijn schilderij de minstens zo beroemde Venus de Medici, de marmeren sculptuur die u elders in het museum treft.
Bacchus en Caravaggio
Caravaggio had een intieme relatie met Bacchus, de hier geportretteerde god van wijn, roes en dronkenschap. De schilder stond immers bekend om zijn vurige temperament en bandeloos bestaan. Caravaggio benadrukte in zijn revolutionaire schilderijen graag de menselijkheid van zijn onderwerpen. Het portret dat hij eind 16de eeuw maakte idealiseert de god dan ook allerminst: hij lijkt op het soort man met wie Caravaggio graag de kroegen en bordelen afstruinde. De kunstenaar week ook van de gebaande paden door af te zien van het gebruikelijke achterliggende landschap.
Ognissanti Madonna
Ook het altaarstuk Ognissanti Madonna is een voorbeeld van een nieuwe benadering. Giotto schilderde het stuk rond 1310: het markeert een omslagpunt in de schilderkunst, het wordt gezien als de eerste keer dat een middeleeuwse schilder gebruik maakt van perspectief. Giotto stond met dit werk aan de wieg van een van de grootste revoluties in de kunstgeschiedenis, hij wordt wel gezien als de ‘vader’ van de Renaissance. Het altaarstuk verbeeldt Maria, gezeten op een troon. De duidelijke diepte in haar kleding en troon maakt haar een stuk menselijker – ongehoord voor die tijd.