Vooruitstrevende kunst in het Cobra Museum

Felle kleuren, krachtige lijnen, grillige figuren: de kunstbeweging Cobra bracht vanaf de jaren ’40 een revolutie teweeg in het Europese kunstlandschap. Weg met de verfijnde stillevens en landschappen van weleer; in de moderne kunst zou de vrijheid zegevieren. De controverse was groot, maar inmiddels behoren de werken van de Cobrakunstenaars tot de klassiekers van de Nederlandse kunst. In het Cobra Museum kan de gewaagde kunst van grote namen als Karel Appel en Corneille worden bewonderd.

Kunst & Cultuur

Radicale kunst geïnspireerd op kindertekeningen

Een groot deel van de bijzondere nalatenschap van Cobra hangt in het Cobra Museum in Amstelveen. Vogels, katten, slangen en fantasiewezens figureren vaak in de speelse schilderijen in de collectie. Nederlandse kunstschilders als Karel Appel, Eugène Brands en Anton Rooskens lieten zich graag inspireren door kindertekeningen. Kinderen waren tenminste écht vrij, nog onbezoedeld door conventies en regels. Deze vrijheid zien we bijvoorbeeld terug in het aandoenlijke schilderij ‘Katten’ van Jan Nieuwenhuys  en ‘Toy Painting’ van de Deen Asger Jorn. Cobra geldt nu als toonaangevend voor de moderne Nederlandse en Europese kunst, maar dat is niet altijd zo geweest. Waar zij eind jaren ’40 exposeerden, stond vaak een kwade menigte te wachten die hen, soms met rake klappen, verweet  de kunst om zeep te helpen. Gevleugeld is de uitspraak ‘Dat kan mijn zoontje ook!’. Toch groeide Cobra uit tot een enorm succes. Het doel was daarmee bereikt, en in 1951 hief de Cobrabeweging zichzelf officieel op. De invloed van deze radicale stroming was echter ongekend, en nog altijd is de impact ervan terug te zien in de hedendaagse kunst.

De vragende kinderen van AppelDe vragende kinderen van Appel

Karel Appel achter het behang

Hoewel Karel Appel een van de bekendste en succesvolste Nederlandse kunstenaars is geworden, begon zijn carrière moeizaam. Het publiek eind jaren ’40 was niet gecharmeerd van zijn ‘gekriebel en gekras’. Toch mocht hij in 1949 een wand in de kantine van het Amsterdamse stadhuis beschilderen. Appel maakte het werk ‘Vragende Kinderen’, waarop hongerige kinderen de ruimte inkijken. Dit schoot de lunchende ambtenaren in het verkeerde keelgat. Het leidde tot een rel, en het fresco belandde voor 10 jaar achter het behang. Inmiddels is het controversiële werk weer in volle glorie te bewonderen, namelijk in restaurant Bridges aan de Ouwezijds Voorburgwal te Amsterdam.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Amsterdam, Nederland

Bekijk Reisgids