Diversiteit en inclusie bij KLM

KLM streeft ernaar een inclusieve omgeving te creëren waarin iedereen zich welkom, gerespecteerd en erkend voelt, of men nu een klant, medewerker, leverancier of anderszins met KLM verbonden is. Bij KLM geloven we in echte verbindingen met al onze mensen. Daarom integreren we bedachtzaamheid en zorg in de KLM-ervaring voor passagiers, medewerkers, lokale bevolking, economieën en gemeenschappen.

"The ocean of the air unites all people."

- Albert Plesman, founder of KLM Royal Dutch Airlines

Wie wij zijn

We zijn een wereldwijde luchtvaartmaatschappij en verbinden mensen al meer dan 100 jaar met elkaar. Sinds 1919 brengen we werelden en levens samen. Nederland, onze thuisbasis, is al lang een kruispunt en ontmoetingsplaats voor mensen uit verschillende culturen, achtergronden en perspectieven.

We willen ons graag onderscheiden met het volgende:

  • Betekenisvolle interacties: onze mensen vormen het hart van onze organisatie en creëren een warme en persoonlijke band met onze passagiers.
  • Efficiënte verbindingen: we zorgen voor tijdige aankomst en vertrek, en naadloze transfers voor onze passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, inclusief ons partnernetwerk.
  • Controle en gemoedsrust: we helpen passagiers met vertrouwen te reizen door hen duidelijk te informeren en in staat te stellen hun reis naadloos aan te passen.

De wereld waarin we werken

Wij geloven in de waarde van het creëren van betekenisvolle verbindingen met mensen over de hele wereld. Bijna 80% van onze klanten heeft een niet-Nederlandse nationaliteit. Geschat wordt dat 10% van de wereldbevolking zich identificeert als behorend tot de LGBTQI+-gemeenschap. Wereldwijd ervaren meer dan 1 miljard mensen een vorm van beperking of functionele beperking. Ons personeelsbestand streeft ernaar de diversiteit van al onze klanten en de samenleving te omarmen en te weerspiegelen.

Waar wij in geloven

Ons personeelsbestand bestaat uit mensen van verschillende leeftijden, geslachten, geaardheden, etnisch-culturele achtergronden, persoonlijkheden, met verschillende ervaringen, en meer. Een diverse en inclusieve bedrijfscultuur creëert de juiste mindset van werknemers, waardoor onze medewerkers uitstekende klantenservice kunnen leveren en de beste ervaring kunnen creëren voor onze passagiers.

We geloven ook dat een diverse en inclusieve werkplek KLM als bedrijf ten goede kan komen. We brengen allemaal een uniek perspectief en levenservaring mee naar het werk. Het belangrijkste is dat we samen en individueel een positief verschil kunnen maken voor onze klanten en het beste in onszelf en elkaar naar boven kunnen halen.

Het pad naar inclusie is een voortdurend leerproces. We weten dat we er nog niet zijn en zijn bescheiden in de wetenschap dat deze reis steeds blijft doorgaan. Daarom streven we ernaar om dagelijks inclusief te zijn, om te leren en te verbeteren terwijl we vooruitgaan.

Inclusion is not just about meeting standards; it’s about unlocking potential. By celebrating both our commonalities and our differences, we become wiser.

We are strongly motivated in creating memorable experiences for the many diverse passengers we serve by creating a welcoming and respectful environment.

- Barry ter Voert, CXO KLM

Wat we doen

Om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom, gerespecteerd en erkend voelt, zijn dit enkele van de acties, projecten en initiatieven die we ondernemen:

  • We blijven de lat hoger leggen voor genderbalansdoelen.
  • We luisteren naar de behoeften van onze passagiers, werknemers, leiderschap en de maatschappij door middel van betrokkenheidsenquêtes, onderzoek en studies.
  • We creëren bewustzijn van onze vooroordelen door middel van trainingen en workshops, inclusief briefings vóór de vlucht en tijdens ons wervingsproces.
  • We introduceren opties voor klanten die zichzelf niet identificeren als man of vrouw, zoals het selecteren van 'mx' tijdens hun boekingsproces, bij het inchecken, in Mijn Reis, enz., voor genderneutrale begroetingen.
  • Voor mensen met zichtbare of onzichtbare beperkingen werken we aan ondersteuning vóór de reis en gedetailleerde informatie over speciale services, uitgebreide training van personeel om empathische en responsieve assistentie te garanderen, ultramoderne vliegtuigaanpassingen zoals bredere gangpaden en toegankelijke toiletten, en grondige mobiliteitsassistentie van inchecken tot de bestemming.

Dit zal ons helpen om betere en inclusievere ervaringen te creëren voor onze passagiers.

Interne netwerken

We faciliteren ook de volgende interne netwerken. Deze groepen ondersteunen een diversiteit aan gemeenschappen binnen KLM en pleiten voor gelijkheid en inclusie voor elke KLM-medewerker: