Diversiteit en inclusie bij KLM
"The ocean of the air unites all people."
- Albert Plesman, founder of KLM Royal Dutch Airlines
Wie wij zijn
We zijn een wereldwijde luchtvaartmaatschappij en verbinden mensen al meer dan 100 jaar met elkaar. Sinds 1919 brengen we werelden en levens samen. Nederland, onze thuisbasis, is al lang een kruispunt en ontmoetingsplaats voor mensen uit verschillende culturen, achtergronden en perspectieven.
We willen ons graag onderscheiden met het volgende:
- Betekenisvolle interacties: onze mensen vormen het hart van onze organisatie en creëren een warme en persoonlijke band met onze passagiers.
- Efficiënte verbindingen: we zorgen voor tijdige aankomst en vertrek, en naadloze transfers voor onze passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, inclusief ons partnernetwerk.
- Controle en gemoedsrust: we helpen passagiers met vertrouwen te reizen door hen duidelijk te informeren en in staat te stellen hun reis naadloos aan te passen.
De wereld waarin we werken
Wij geloven in de waarde van het creëren van betekenisvolle verbindingen met mensen over de hele wereld. Bijna 80% van onze klanten heeft een niet-Nederlandse nationaliteit. Geschat wordt dat 10% van de wereldbevolking zich identificeert als behorend tot de LGBTQI+-gemeenschap. Wereldwijd ervaren meer dan 1 miljard mensen een vorm van beperking of functionele beperking. Ons personeelsbestand streeft ernaar de diversiteit van al onze klanten en de samenleving te omarmen en te weerspiegelen.
Waar wij in geloven
Ons personeelsbestand bestaat uit mensen van verschillende leeftijden, geslachten, geaardheden, etnisch-culturele achtergronden, persoonlijkheden, met verschillende ervaringen, en meer. Een diverse en inclusieve bedrijfscultuur creëert de juiste mindset van werknemers, waardoor onze medewerkers uitstekende klantenservice kunnen leveren en de beste ervaring kunnen creëren voor onze passagiers.
We geloven ook dat een diverse en inclusieve werkplek KLM als bedrijf ten goede kan komen. We brengen allemaal een uniek perspectief en levenservaring mee naar het werk. Het belangrijkste is dat we samen en individueel een positief verschil kunnen maken voor onze klanten en het beste in onszelf en elkaar naar boven kunnen halen.
Het pad naar inclusie is een voortdurend leerproces. We weten dat we er nog niet zijn en zijn bescheiden in de wetenschap dat deze reis steeds blijft doorgaan. Daarom streven we ernaar om dagelijks inclusief te zijn, om te leren en te verbeteren terwijl we vooruitgaan.
Inclusion is not just about meeting standards; it’s about unlocking potential. By celebrating both our commonalities and our differences, we become wiser.
We are strongly motivated in creating memorable experiences for the many diverse passengers we serve by creating a welcoming and respectful environment.
- Barry ter Voert, CXO KLM
Wat we doen
Om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom, gerespecteerd en erkend voelt, zijn dit enkele van de acties, projecten en initiatieven die we ondernemen:
- We blijven de lat hoger leggen voor genderbalansdoelen.
- We luisteren naar de behoeften van onze passagiers, werknemers, leiderschap en de maatschappij door middel van betrokkenheidsenquêtes, onderzoek en studies.
- We creëren bewustzijn van onze vooroordelen door middel van trainingen en workshops, inclusief briefings vóór de vlucht en tijdens ons wervingsproces.
- We introduceren opties voor klanten die zichzelf niet identificeren als man of vrouw, zoals het selecteren van 'mx' tijdens hun boekingsproces, bij het inchecken, in Mijn Reis, enz., voor genderneutrale begroetingen.
- Voor mensen met zichtbare of onzichtbare beperkingen werken we aan ondersteuning vóór de reis en gedetailleerde informatie over speciale services, uitgebreide training van personeel om empathische en responsieve assistentie te garanderen, ultramoderne vliegtuigaanpassingen zoals bredere gangpaden en toegankelijke toiletten, en grondige mobiliteitsassistentie van inchecken tot de bestemming.
Dit zal ons helpen om betere en inclusievere ervaringen te creëren voor onze passagiers.
Interne netwerken
We faciliteren ook de volgende interne netwerken. Deze groepen ondersteunen een diversiteit aan gemeenschappen binnen KLM en pleiten voor gelijkheid en inclusie voor elke KLM-medewerker:
KLM Over the Rainbow is het organisatienetwerk dat de LGBTIQ+-gemeenschap (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, interseksueel en queer) vertegenwoordigt, ondersteunt en verbindt. Over the Rainbow wil dat elke LGBTIQ+-collega zichzelf kan zijn op het werk en zich erkend, gewaardeerd, gesteund en veilig voelt.
Connecting Colours zet zich in voor een sociaal veilige werkomgeving die vrij is van ongewenst gedrag zoals racisme, discriminatie en microagressie. Om dit te bereiken besteedt Connecting Colours hier aandacht aan in het hele bedrijf en creëert het bewustzijn van impliciete vooroordelen, wat leidt tot onbewuste vooroordelen.
Women on Board is het vrouwennetwerk van KLM. Het doel is om vrouwen met verschillende achtergronden, vaardigheden en kwaliteiten samen te brengen en te inspireren. Het netwerk creëert bewustzijn van genderdiversiteit en streeft naar een transparantere en inclusievere organisatie.
YoungKLM brengt jonge medewerkers binnen KLM samen via inhoudelijke en sociaal gerelateerde netwerkevenementen. YoungKLM wil persoonlijke ontwikkeling stimuleren door leden in contact te brengen met inspirerende personen en evenementen te organiseren om hun netwerk te vergroten en het bedrijf beter te leren kennen.
Experienced KLM gelooft in de kracht van ervaren 50+ medewerkers en wil de organisatie bewuster maken van hun potentieel. Zij verbinden zich binnen de actieve doelgroep en met andere generaties en netwerken.